7 حرکت برای افزایش اعتماد به نفس قبل از شروع سخنرانی

  • 22 دی 94
  • 2214 بار مشاهده شده
  • از 8 رأی
7 حرکت برای افزایش اعتماد به نفس قبل از شروع سخنرانی
چند نکته وجود دارد که سخنرانان می توانند برای آرام کردن اعصابشان و بهبود عملکرد، درست قبل از شروع سخنرانی رعایت کنند

1.اتاق یا سالن سخنرانی را بررسی کنید.
زودتر به محل سخنرانی بروید و محیطی که قرار است در آن سخنرانی کنید را بررسی کنید پشت تریبون بروید مدتی باستید. با بعضی افراد که زودتر به محل رسیده اند گپ بزنید. از آنها بپرسید از کجا آمده اید، شغلشان و اسمشان را بپرسید و خودتان را معرفی کنید.با این کار آرامش بیشتری خواهید داشت و حس می کنید در میان دوستانتان هستید
وقتی برای سخنرانی رفتید دنبال همان هایی بگردید که قبلا" با آنها صحبت کرده بودید و مستقیم به آنها نگاه کنید. با این کار حس می کنید با دوستان قدیمتان صحبت می کنید و تسلط بیشتری خواهید داشت.

2.برای به دست آوردن آرامش چند تمرین تنفسی انجام بدهید.
چند نفس عمیق بکشید و آن را نگه دارید. تا 7 بشمارید و بعد رها کنید. وقتی نفس عمیق می کشید برای مدت کوتاهی وارد سطح آلفای ذهن می شوید، افکارتان را تطهیر و اعصابتان را آرام و خودتان را برای ارائه یک سخنرانی خوب آماده می کنید.

3.به خودتان روحیه بدهید.
قبل از سخنرانی با احساس به خودتان بگویید: این یک سخنرانی بی نظیر است، دیگر نمی توانم صبر کنم، سخنرانی بی نظیری خواهد بود.

4.انگشتان پایتان را تکان بدهید.
یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس و کاهش ترس این است که انگشتان پای خودتان را تکان بدهید.

5.شانه هایتان را نرمش دهید.
چون بیشترین تنش افراد در کمر و شانه ها جمع می شود، می توانید قبل از سخنرانی با چندین بار تکان دادن شانه خودتان را آرام کنید.این کار تنش را کم میکند

6.صاف بایستید.
وقتی برای سخنرانی از جایتان بلند می شوید صاف بایستید. با صاف ایستادن اعتماد به نفس و قدرت بیشتری خواهید داشت.

7.مخاطبتان را به خاطر داشته باشید.
راهی پیدا کنید که که به کمک آن خود را ازمخاطبتان قدرتمند تر فرض کنید مثلا"فکر کنید آنها بدهکار شما هستند و آمده اند وقت بیشتری از شما بگیرند. یا تصور کنید مخاطبتان با لباس زیر نشسته اند این تصور ذهنی به شما کمک می کند لبخند بزنید، تنشتان کاهش پیدا میکند و سخنرانی تان موثرتر می شود.
(تناسب ذهنی مثل تناسب جسمی بر پایه مجموعه ای از تمرین ها با تکرار این تکنیک ها با گذشت زمان به زودی احساس آرامش و اعتماد به نفس و تسلط کامل خواهید داشت).

  • 1 0

    باتشکر خیلی مفیدبود

  • 3 0

    نگاهی جدید بود به مسأله ی استرس در سخنرانی... به نظرم نکاتی که مطرح کردید خیلی کاربردی و اثربخش هستند. بنده هر گاه حتی دو یا سه مورد از این موارد رعایت کرده ام واقعا از استرس م برای صحبت در جمع کم شده است. ممنون


تعداد کاراکتر مجاز 300 کاراکتر می باشد.تا الان کاراکتر وارد نموده اید.

CAPTCHA
Change the CAPTCHA code